Skip to main content

Înainte de a intra în subiect așa cum se cuvine, dă-mi voie să te introduc puțin în bucătăria resurselor umane și să menționez câteva aspecte esențiale legate de lucrul cu oamenii:

1.

Să recrutezi însemnă în primul și în primul rând să lucrezi în mod direct cu omul din perspectiva unei resurse pentru compania ta, ceea ce este dificil, pentru simplul motiv că oamenii sunt în continuă schimbare;

2.

Dacă ai avut un breaktrough cu afacerea ta și ai reusit să câștigi de câteva ori salariile oamenilor din jurul tău, oameni care nu sunt antreprenori, este imposibil să nu ai dezvoltate câteva abilități cheie ce țin de relaționarea cu alți oameni. De exemplu: vânzare sau negociere.

3.

Ablitățile tale de comunicare și relaționare rezultate în urma succesului tău financiar (deși încă valide) nu te fac un bun recruiter din simplul motiv că deși abilitățile se păstrează, experienta ta NU SE TRANSPUNE în domeniul resurselor umane.

Faptul că ești cel mai bun vanzător pe care îl cunoști sau un AS când vine vorba de negocieri, nu te încurcă, dar nici nu te ajută cu mare lucru când vine vorba de resursele umane privite ca domeniu de activitate.

Singurul lucru care vine în sprijinul tău și care îi determină pe cei din jurul tău să te urmeze la început este însăși dedicarea și implicarea ta personală, concretizată prin rezultate care au impactat societatea datorită bussinesului pe care îl dezvolți și deloc de neglijat monetizarea acestora.

Oamenii sunt inspirați de faptul că „ai reușit” și sunt curioși să vadă cum ai făcut asta, dacă este să ne raportăm la cercul tău de apropiați ca bazin de recrutare pentru viitori colaboratori. Acest interes trece destul de repede dacă nu este canalizat clar înca de la început.

Din momentul în care ai reusit fiecare om devine pentru tine un potențial colaborator/partener cu condiția să îți asumi această nouă identitate, a omului care poate oferi oportunități.

Când vine vorba de oameni pe care nu îi cunoști, lucrurile stau ceva mai bine, pentru că ai șansa de a fi tratat în mod obiectiv atât tu, cât si oportunitatea pe care o oferi.
Dar obiectiv nu inseamna implicat.

În fapt, candidații din cercul tău de apropiați au marele avantaj al faptului că există deja o relație de încredere creată între tine și ei și downside-ul că din motive pur subiective nu vei fi luat foarte în serios la început.

Pe de altă parte, candidații din raza îndepartată au avantajul că vor „cumpăra” orice vei avea de vânzare la nivel de identitate a afacerii pe care o dezvolți, dar vor veni cu o doză destul de mare de scepticism, urmând ca relația de încredere să fie construită în timp pe baza interacțiunii acestuia cu tine și restul membrilor echipei dacă există.

Dacă vrei sa începi să recrutezi ca o agenție de recrutare de la distanță este important să ai aceste câteva aspecte menționate până aici la nivel de mindset. Sunt câteva noțiuni simple, dar puternice ca și unelte de strategie care te pot plasa la nivel de jucător în piață și nu doar de simplu … „what this button do?”

Acestea fiind spuse, am parcurs până acum cele mai simple și oarecum intuitive noțiuni de care se folosesc inclusiv marile agenții de recrutare, fie ele din București sau din celelalte orașe mari ale țării.

Una peste alta, e bine să înțelegi încă de la început că dacă ești un antreprenor care construiește o echipă de la zero cel mai probabil vei face acest lucru prost, așa că nu te ambala prea tare de la început.

Dă-ți mai degrabă voie să observi procesul în sine ca și evoluție organică și extrage în timp real ceea ce funcționează pentru tine, având în vedere că una dintre cele mai comune greșeli ale antreprenorului la acest nivel este setarea unei așteptări nerealiste ca persoanele care încep să lucreze cu tine să adere din prima la viziunea ta „mareață” despre afacere.
Altfel spus, este o greșeală cam cât tine de mare să crezi că dacă tu vezi lucrurile într-un fel atunci toată lumea le poate vedea sau se poate uita la ele cu aceiași ochi ca și tine.

01.

Ca să ajungi la breaktrough-ul financiar, tu însuți a trebuit să investești poate chiar ani sau zeci de ani ca să-ți dezvolți această viziune și să îți „crești” ochii de antreprenor. Poți atunci înțelege de ce este nerealist să crezi că în câteva luni cineva din postura de angajat are câtuși de puțin vreo intenție să își bată capul cu viziunea ta, fie ea și extraordinară.
Contraintuitiv, oamenii au mai degrabă nevoia de a li se explica, clar și concis ce au specific de făcut pas cu pas, și cați bani vor câștiga pentru munca depusă. Simplu! Viziunea, misiunea și valorile e bine să le știi în primul rând pentru tine la acest nivel.

02.

E bine ca înainte de a te prezenta în fața candidaților cu planurile tale „mărețe” să ai foarte clar în minte cel puțin rolul/rolurile pe care le joacă persoana respectivă în echipa ta la cel mai simplu nivel de spus și explicat.
Claritatea îți oferă putere.
Un exercițiu bun în acest sens este redactarea articolului de job din care se extrage mai apoi și anunțul de recrutare.

03.

O agenție de recrutare are toată această structură foarte bine stratificată înainte să înceapă o discuție cu tine, ca antreprenor, în articolul de job care rezultă din prima discuție pe care o aveți.

Recruiterul senior este pentru tine ca un fel sugestie oferită de Google atunci când tu scrii un cuvânt greșit. Deși tu cauți un om de vânzări pentru prima dată, agenția doar particularizează articolul de job pe identitatea ta, având deja o structură „prefabricată”.

Articolul de job reprezintă în fapt blueprint-ul a ceea ce cauți atât ca poziție în firmă, dar și ca om potrivit pentru poziția respectivă.

Nu pierde timpul visând la oameni care să mute munții din loc doar pentru că ideea ta a dat roade, ci începe să descrii cât poți de clar „calapodul” și operațiile specifice pe care oamenii care intră în echipa ta le au de făcut. În felul acesta vei reuși să capeți aderență și să începi în siguranță etapa de scalare / creștere a afacerii tale.

Probabil te întrebi în acest punct al articolului unde sunt acele informații cheie care te pot ajuta să recrutezi in 2021 de la distantă ca o agenție de recrutare.

O agenție de recrutare, este înainte de toate pragmatică și nu pierde prea mult timp în etapa de definire a criteriilor de selecție decât atât cât este necesar să înțeleagă cât se poate de clar ceea ce caută. Așadar, „secretul” constă în a-ți face ordine în „atelierul” tău de creație, care este afacerea ta, pentru a putea primi cum se cuvine oamenii ce vor să îți calce pragul.

Hotărăște-te în legatură cu ce îți dorești, notează-ți ca primă acțiune concretă atunci când ai inspirație și trimite mesajul către vehicolul numit internet, nu înainte de a-l verifica din punct de vedere gramatical, ca să nu fii pus la zid de acei grammar-nazi care stau oarecum la pândă.

În cel mai rău caz nu vei primi niciun aplicant, ceea ce înseamnă că nu ai fost suficient de curajos în exprimare. De regulă e bine să scrii un articol de job care să te sperie la cât de bine sună, si asta pentru că din sceptitcism candidații vor înjumătăți ce ai scris tu cu mențiunea că nu e ok să vinzi castraveți grădinarilor 🙂

Long story short, nu căuta să faci un anunț de recrutare perfect pentru că perfect pentru tine nu înseamnă perfect și pentru oamenii cărora te adresezi. În fapt, dacă ești antreprenor și ai avut și succces cu ideea ta de business, ai înțeles că parerea ta nu conteaza, ci mai degrabă contează cât de folositoare este în ea în realitate pentru piața ta de desfacere.

De bază în recrutare și selecție este să rămâi într-o zonă de firesc și oarecare delicatețe în relațiile cu ceilalți și să înțelegi că sunt oameni ca și tine și că au interesele lor personale cu mult înainte să te cunoasca pe tine și te văd  ca pe un mijloc prin care își pot atinge propriile scopuri. Altfel spus, angajații au o identitate deja formată și o viziune asupra vieții proprie de care e cel puțin „smart” să ții cont pentru a te putea raporta la ce ai tu de făcut.

E mult mai ușor să lucrezi cu oameni care sunt deja înclinați să facă anumite lucruri decât să încerci să-ți vinzi viziunea unor oameni care nu sunt congruenți cu tine din nesiguranța lor sau din prea multă stimă de sine.

Keep it simple se aplică aici sub forma rămâi firesc în relația cu ceilalți și ceilalți te vor urma firește.

2 Comments

Leave a Reply