loader image
Skip to main content

Inainte de a intra in subiect asa cum se cuvine, da-mi voie sa te introduc putin in bucataria resurselor umane si sa mentionez cateva aspecte esentiale legate de lucrul cu oamenii:

1.

Sa recrutezi, insemna in primul si in primul rand sa lucrezi in mod direct cu omul din perspectiva unei resurse pentru compania ta, ceea ce este dificil pentru simplul motiv ca oamenii sunt in continua schimbare;

2.

Daca ai avut un breaktrough cu afacerea ta, si ai reusit sa castigi de cateva ori salariile oamenilor din jurul tau, care nu sunt antreprenori, este imposibil sa nu ai dezvoltate cateva abilitati cheie ce tin de relationarea cu alti oameni, de exemplu vanzare sau negociere;

3.

Ablitatile tale de comunicare si relationare rezultate in urma succesului tau financiar desi inca valide, nu te fac un bun recruiter din simplul motiv ca desi abilitatile se pastreaza, experienta ta NU SE TRANSLEAZA in domeniul resurselor umane.

Faptul ca esti cel mai bun vanzator pe care il cunosti, sau ca esti AS cand vine vorba de negocieri nu te incurca dar nici nu te ajuta cu mare lucru cand vine vorba de resursele umane ca domeniu de activitate.

Singurul lucru care vine in sprijinul tau si care ii determina pe cei din jurul tau sa te urmeze la inceput, este insasi dedicarea si implicarea ta personala concretizata prin rezultate care au impactat societatea datorita bussinesului pe care il dezvolti si deloc de neglijat monetizarea acestora.

Oamenii sunt inspirati de faptul ca “ai reusit” si sunt curiosi sa vada cum ai facut asta, daca este sa ne raportam la cercul tau de apropiati ca bazin de recrutare pentru viitori colaboratori si… cam atat. Acest interes trece destul de repede daca nu este canalizat clar inca de la inceput.

Din momentul in care ai reusit, fiecare om devine pentru tine un potential colaborator/partener cu conditia sa iti asumi aceasta noua identitate, a omului care poate oferi oportunitati.

Cand vine vorba de oameni pe care nu ii cunosti, lucrurile stau ceva mai bine pentru ca ai sansa sa fii tratat in mod obiectiv atat tu cat si oportunitatea pe care o oferi.
Dar obiectiv nu inseamna implicat.

In fapt, candidatii din cercul tau de apropiati au marele avantaj al faptului ca exista deja o relatie de incredere creata intre tine si ei si downside-ul ca din motive pur subiective nu vei fi luat foarte in serios la inceput.

Pe de alta parte, candidatii din raza indepartata au avantajul ca vor “cumpara” orice vei avea de vanzare la nivel de identitate a afacerii pe care o dezvolti dar vor veni cu o doza destul de mare de scepticism, urmand ca relatia de incredere sa fie contruita in timp pe baza interactiunii acestuia cu tine si restul membrilor echipei daca exista.

Daca vrei sa incepi sa recrutezi ca o agentie de recrutare de la distanta este important sa ai aceste cateva aspecte mentionate pana aici la nivel de mindset. Sunt cateva notiuni simple dar puternice ca si unelte de strategie care te pot plasa la nivel de jucator in piata si nu doar de simplu … “what this button do?”

Acestea fiind spuse, am parcurs pana acum cele mai simple si oarecum intuitive notiuni de care se folosesc inclusiv marile agentii de recrutare fie ele din Bucuresti sau din celelalte orase mari ale tarii.

Una peste alta, e bine sa intelegi inca de la inceput ca daca esti un antreprenor care construieste o echipa de la zero cel mai probabil vei face acest lucru prost asa ca nu te ambala prea tare de la inceput.

Da-ti mai degraba voie sa observi procesul in sine ca si evolutie organica si extrage in timp real ceea ce functioneaza pentru tine, avand in minte ca una dintre cele mai comune greseli ale antreprenorului la acest nivel este setarea unei asteptari nerealiste ca persoanele care incep sa lucreze cu tine sa adere din prima la viziunea ta “mareata” despre afacere.
Altfel spus este o greseala cam cat tine de mare sa crezi ca daca tu vezi lucrurile intr-un fel atunci toata lumea le poate vedea sau se poate uita la ele cu aceeasi ochi ca si tine.

01.

Ca sa ajungi la breaktrough-ul financiar, tu insuti a trebuit sa investesti poate chiar ani sau zeci de ani ca sa-ti dezvolti aceasta viziune si sa iti “cresti” ochii de antreprenor. Poti atunci intelege de ce este nerealist sa crezi ca in cateva luni cineva din postura de angajat are catusi de putin vre-o intentie sa isi bata capul cu viziunea ta, fie ea si extraordinara.
Contraintuitiv, oamenii au mai degraba nevoie sa li se explice clar si concis ce au specific de facut pas cu pas si cati bani vor castiga pentru munca depusa, simplu. Viziunea misiunea si valorile e bine sa le stii in primul rand pentru tine la acest nivel.

02.

E bine ca inainte de a te prezenta in fata candidatilor cu planurile tale “marete” sa ai foarte clar in minte cel putin rolul/rolurile pe care le joaca persoana respectiva in echipa ta la nivel de cel mai simplu de spus si de explicat.
Claritatea iti ofera putere.
Un exercitiu bun in acest sens este redactarea articolului de job din care se extrage mai apoi si anuntul de recrutare.

03.

O agentie de recrutare are toata aceasta structura foarte bine stratificata inainte sa inceapa o discutie cu tine, ca antreprenor, intr-un articolul de job care rezulta din prima discutie pe care o aveti.

Recruiterul senior, este pentru tine ca un fel sugestie oferita de Google atunci cand tu scrii un cuvant gresit. Desi tu cauti un om de vanzari pentru prima data, agentia doar particularizeaza articolul de job pe identitatea ta avand deja o structura “prefabricata”.

Articolul de job reprezinta in fapt blueprintul a ceea ce cauti atat ca pozitie in firma dar si ca om potrivit pentru pozitia respectiva.

Nu pierde timpul visand la oameni care sa mute muntii din loc doar pentru ca ideea ta a dat roade si incepe sa descrii cat poti de clar “calapodul” si operatiile specifice pe care oamenii care intra in echipa ta le au de facut. In felul acesta vei reusi sa capeti aderenta si sa incepi in siguranta etapa de scalare / crestere a afacerii tale.

Probabil te intrebi in acest punct al articolului unde sunt acele informatii cheie care te pot ajuta sa recrutezi in 2021 de la distanta ca o agentie de recrutare.

O agentie de recrutare, este inainte de toate pragmatica si nu pierde prea mult timp in etapa de definire a criteriilor de selectie decat atat cat este necesar sa inteleaga cat se poate de clar ceea ce cauta. Asadar, “secretul” consta in ati face ordine in “atelierul” tau de creatie, care este afacerea ta, pentru a putea primi cum se cuvine oamenii ce vor sa iti calce pragul.

Hotaraste-te in legatura cu ce iti doresti, noteaza-ti ca prima actiune concreta atunci cand ai inspiratie si trimite mesajul catre vehicolul numit internet, nu inainte sa il verifici din punct de vedere gramatical ca sa nu fii pus la zid de acei gramar-natzi care stau oarecum la panda.

In cel mai rau caz nu vei primi niciun aplicant, ceea ce inseamna ca nu ai fost suficient de curajos in exprimare. De regula e bine sa scrii un articol de job care sa te sperie la cat de bine suna si asta pentru ca din sceptitcism candidatii vor injumatati ce ai scris tu cu mentiunea ca nu e ok sa vinzi castraveti gradinarilor 🙂

Long story short, nu cauta sa faci un anunt de recrutare perfect pentru ca perfect pentru tine nu insemna perfect si pentru oamenii carora te adresezi. In fapt, daca esti antreprenor si ai avut si succces cu ideea ta de business, ai inteles ca parerea ta nu conteaza, ci mai degraba conteaza cat de folositoarea este in ea in realitate pentru piata ta de desfacere.

De baza in recrutare si selectie este sa ramai intr-o zona de firesc si oarecare delicatete in relatiile cu ceilalti si sa intelegi ca sunt oameni ca si tine si ca au interesele lor personale cu mult inainte sa te cunoasca pe tine si te vad  ca pe un mijloc prin care isi pot atinge propriile scopuri. Altfel spus angajatii au o identitate deja formata si o viziune asupra vietii proprie de care e cel putin “smart” sa tii cont pentru a te putea raporta la ce ai tu de facut.

E mult mai usor sa lucrezi cu oameni care sunt deja inclinati sa faca anumite lucruri decat sa incerci sa-ti vinzi viziunea unor oameni care nu sunt congruenti cu tine din nesiguranta lor sau din prea multa stima de sine.

Keep it simple se aplica aici sub forma ramai firesc in relatia cu ceilalti si ceilalti te vor urma fireste.

2 Comments

Leave a Reply